علی رغم جایگاه مطلوب مصالح ساختمانی ایران در دنیا از لحاظ کیفیت، در حال حاضر صادرات این کالاها از ایران در سطح جهانی در وضعیت ضعیفی به سر می‌برد. محصولات و مصالح ساختمانی در چندین دسته سنگ، فلزات، آجر، انواع سرامیک و کاشی، شیشه، گچ، سیمان و انواع ایزوگام صادر می‌شوند. در حال حاضر ایران از عمده صادرکنندگان فولاد و سیمان در دنیا به شمار می‌آید. از طرف دیگر ایران در صادرات شیشه و کاشی و سرامیک نیز صادرکننده مهمی به شمار می‌آید. آجر ایران از لحاظ کیفیت مناسب و قیمت به صرفه آن برای سایر کشورها، می‌تواند گزینه صادراتی خوبی باشد. بنابراین یکی از مهمترین راهکار های ورود به بازار صادرات این محصولات شناخت صحیح بازار این اقلام در کشورهای هدف و تقویت بازار یابی این محصولات در سطح جهانی است.

محصولات و مصالح ساختمانی
شرکت ماناشهد

شرکت ماناشهد با داشتن تیم متخصص و آشنایی با پتانسیل های صادراتی اقلام ذکر شده توانایی همراهی تامین کنندگان صادرات محور در حوزه ی فعالیتی خود از مرحله آشنایی و شناخت بازار تا رسیدن کالای شما به کشور هدف را دارد. همچنین شما می‌توانید کالای مورد نظر خود را در آمازون یا علی بابا به فروش برسانید و در بازار های بین المللی با کالاهای مشابه خارجی به رقابت بپردازید. برای آشنایی با خدمات شرکت مدیریت صادرات مانا شهد و صادرات محصول مورد نظرتان به اروپا، فرآیند را دنبال کنید.

در ادامه می توانید به اطلاعات، پتانسیل صادراتی محصولات ساختمانی و کدهای تعرفه آن که توسط متخصصان گروه صادراتی ماناشهد جمع آوری شده اند دست پیدا کنید و بازار کالای مورد نظر خود را بهتر ارزیابی کنید.

به طور مثال نقشه زیر بیشترین میزان صادرات سیمان در جهان را نشان می‌دهد:

بیشترین میزان صادرات سیمان
بیشترین میزان واردات سیمان

به طور مثال نقشه زیر بیشترین میزان واردات سیمان در جهان را نشان می‌دهد:

شناخت پتانسیل های صادراتی یکی از مهمترین اقدامات اولیه برای صادرات است. نقشه پتانسیل صادرات اطلاعات به موقع و عملی در مورد محصولات، بازارها و تأمین کنندگان با پتانسیل استفاده نشده و همچنین اولویت بندی بخش های جدید با شانس مطلوب برای موفقیت در صادرات را از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این به بخش به بررسی پتانسیل های صادراتی ایران به اروپا در زمینه محصولات ساختمانی پرداخته و چند نمونه را تحلیل می‌کنیم.

صادرات سرامیک
سرامیک و انواع آن:

سرامیک بدون لعاب، سنگ فرش، کوره، کاشی دیواری، مکعب موزاییک و موارد مشابه در بازار جهانی با کد تعرفه یا HS CODE 6907 شناخته می شود. پتانسیل صادراتی سرامیک بدون لعاب، سنگ فرش، کوره، کاشی دیواری، مکعب موزاییک از ایران به اروپا برابر 33.5 میلیون دلار ارزیابی شده است که در حال حاضر میزان 30.4 میلیون دلار از این پتانسیل استفاده نشده است. بنابراین با توجه به میزان پتانسیل باقی مانده گزینه خوبی برای صادرات خواهد بود.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات (6907) سرامیک بدون لعاب، سنگ فرش، کوره، کاشی دیواری، مکعب موزاییک و مواردی از این دست از ایران کشورهای عراق، چین و عمان است. چین بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 20.5 میلیون دلار فراهم می کند. همانطور که از نمودار برمیاید پتانسیل صادرات این اقلام رو به پایان بوده و انتخاب کشورهای دیگر بسیار مناسب تر به نظر می‌رسد.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات مصالح ساختمانی
بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات مصالح ساختمانی

طبق چارت زیر مشخص است که بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات سرامیک بدون لعاب، سنگ فرش، کوره، کاشی دیواری، مکعب موزاییک و مواردی از این دست عراق، چین و عمان است. ایران، نزدیکترین ارتباط صادراتی برای این اقلام را با ترکمنستان را دارد. روسیه بازاری است که بالاترین تقاضا را برای این کالاها دارد.

تامین کنندگان با بیشترین پتانسیل برای صادرات سرامیک بدون لعاب، سنگ فرش، کوره، کاشی دیواری، مکعب موزاییک و موارد مشابه برای کشورهای دیگر چین، ایتالیا و اسپانیا هستند. چین بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 4.3 میلیارد دلار فراهم می کند.

تامین کنندگان با بیشترین پتانسیل صادرات مصالح ساختمانی
صادرات آهن و فولاد
آهن و فولاد:

آهن و فولاد نیمه آماده در بازار جهانی با کد تعرفه یا HS CODE 720712 شناخته می شود. پتانسیل صادراتی این کالا از ایران به اروپا برابر 28.6 میلیون دلار ارزیابی شده است که در حال حاضر میزان 10.9 میلیون دلار از این پتانسیل استفاده نشده است.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات 720712 از ایران برای محصولات نیمه تمام آهن یا فولاد، تایلند، تایپه، چین و ایتالیا هستند. چین بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 5.0 میلیون دلار فراهم می کند. همانطور که از نمودار مشخص است میزان پتانسیل باقیمانده برای صادرات این اقلام به تایلند، ایتالیا و اندونزی نزدیک به صفر است و برای صادرات بهتر است کشورهایی چون چین، هند، کره و بلژیک و … به عنوان کشورهای هدف انتخاب شوند.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات آهن و فولاد
بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات آهن و فولاد

طبق چارت زیر بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات 720712 از ایران برای آهن یا فولاد، تایلند، تایپه، چین و ایتالیا هستند. ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی برای این اقلام را با ترکیه دارد. ایالات متحده آمریکا بازاری با بالاترین تقاضا برای این محصولات است.

تامین کنندگان با بیشترین پتانسیل برای صادرات (720712) محصولات نیمه تمام آهن یا فولاد به جهان، فدراسیون روسیه، برزیل و ژاپن هستند. روسیه بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 988.0 میلیون دلار فراهم می کند.

تامین کنندگان با بیشترین پتانسیل صادرات آهن و فولاد
صادرات سیمان
سیمان:

سیمان پورتلند در بازار جهانی با کد تعرفه یا HS CODE 252329 شناخته می شود. پتانسیل صادراتی این کالا از ایران به دنیا معادل 177 میلیون دلار ارزیابی شده است که در حال حاضر میزان 40.9 میلیون دلار از این پتانسیل استفاده نشده است.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات سیمان پرتلند توسط ایران، عراق، افغانستان و کویت هستند. ولی همانطور که نمودار نشان می‌دهد میزان پتانسیل صادراتی سیمان به عراق، افغانستان و کویت در حال حاضر اشباع بوده و باید میزان پتانسیل صادراتی باقی مانده برای سیمان را برای کشورهای دیگر بعد از کشورهای نام برده استفاده کرد. سوریه از نظر ارزشی بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 10.4 میلیون دلار فراهم می کند.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات سیمان

تأمین کنندگان با بیشترین پتانسیل برای صادرات (252329) سیمان پرتلند به جهان، تایلند، ویتنام و چین هستند. تایلند بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می‌دهد و این امکان را برای تحقق صادرات اضافی به ارزش 418.7 میلیون دلار فراهم می کند.

قطعات سازه ها:

سازه ها (سازه های مربوط به محصولات ساختمانی) و قطعات مربوط به سازه ها از جمله ساندویچ پانل در بازار جهانی با کد تعرفه یا HS CODE 730890 شناخته می شود. پتانسیل صادراتی این نوع از محصولات ساختمانی از ایران به جهان برابر 490.1 میلیون دلار ارزیابی شده است که در حال حاضر میزان 28.2میلیون دلار از این پتانسیل استفاده نشده است. بنابراین با توجه به میزان پتانسیل باقی مانده گزینه خوبی برای صادرات خواهد بود.

صادرات سازه های مربوط به محصولات ساختمانی
بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات قطعات سازه ها

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات این نوع از محصولات ساختمانی از ایران ، ترکمنستان ، عراق و عمان هستند. عمان بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد ، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 5.4 میلیون دلار فراهم می کند. همانطور که نمودار بر می آید عراق و ترکمنستان بیشترین میزان پتانسیل خود را مصرف کرده و صادرات این نوع محصول به این کشورها در حالت اشباع قرار دارد و مقصد مناسبی برای صادرات نخواهد بود.

همانطور که چارت روبرو نشان می دهد، بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات این محصول از ایران ترکمنستان ، عراق و عمان هستند. ایران، نزدیکترین ارتباط صادراتی با ترکمنستان را دارد. نروژ بازاری است که بالاترین پتانسیل تقاضا را برای 730890 (سازه و قطعات سازه ) دارد.

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل صادرات قطعات سازه ها

مین کنندگان با بیشترین پتانسیل برای صادرات این نوع از قطعات سازه به جهان، چین ، آلمان و کره جمهوری هستند. چین بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 5.2 میلیارد دلار فراهم می کند.

نمودار مقابل بزرگترین صادر کنندگان این نوع از اقلام ساختمانی را نشان می­دهد.

نمودار مقابل بزرگترین وارد کنندگان این نوع از اقلام ساختمانی در سراسر جهان را نشان می­ دهد.

بزرگترین وارد کنندگان قطعات سازه ها