چرم از دیر باز در زمره ی کالاهای صادراتی ایران قرار داشته است. صادرات چرم به صورت دو نوع خام و سالامبور و محصولی نهائی مانند کیف و کفش انجام می‌پذیرد. از جمله واردکنندگان اصلی چرم کشورهای ایتالیا، چین و ترکیه هستند. نکته مهم و قابل توجه در تولید چرم و فرآورده‌های وابسته به آن (سالامبور و وتبلو) در ایران این است که به دلیل مشکلات فنی، نداشتن امکانات، ماشین‌آلات ‌نوین و بالا بودن هزینه‌های تولید چرم به خصوص در چرم سبک، فرآوری و تولید این محصولات اقبال مناسبی نداشته است. کشورهایی چون ایتالیا، ترکیه، امارات چرم را به صورت خام از ایران خریداری کرده و با استفاده از تکنولوژی جدید فرآوری کرده و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. در صورتی که چرم به صورت فرآوردی شده از ایران صادر گردد ارزش افزوده آن بسیار بیشتر بوده و سود قابل ملاحظه تری را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد.

شرکت ماناشهد

شرکت ماناشهد با داشتن تیم متخصص و آشنایی با پتانسیل های صادراتی اقلام ذکر شده توانایی همراهی تامین کنندگان صادرات محور در حوزه ی فعالیتی خود از مرحله آشنایی و شناخت بازار تا رسیدن کالای شما به کشور هدف را دارد. همچنین شما می‌توانید کالای مورد نظر خود را در آمازون یا علی بابا به فروش برسانید و در بازار های بین المللی با کالاهای مشابه خارجی به رقابت بپردازید. برای آشنایی با خدمات شرکت مدیریت صادرات مانا شهد و صادرات محصول مورد نظرتان به اروپا، فرآیند را دنبال کنید.

در ادامه می توانید به اطلاعات، پتانسیل صادراتی چرم و کد های تعرفه آن که توسط متخصصان گروه صادراتی ماناشهد جمع آوری شده‌اند دست پیدا کنید و بازار کالای مورد نظر خود را بهتر ارزیابی کنید.

یکی از کدهای تعرفه در بازار جهانی برای چرم و محصولات چرمی کد تعرفه یا HS CODE 420500 می‌باشد. نمودار زیر بزرگترین صادر کنندگان چرم و محصولات چربی با کد تعرفه 420500 را نشان می‌دهد.

بزرگترین صادرکنندگان چرم و محصولات چرمی
بزرگترین صادرکنندگان چرم و محصولات چرمی

نمودار زیر بزرگترین صادر کنندگان چرم و محصولات چربی با کد تعرفه 420500 را نشان می‌دهد:

سالامبور:

سالامبور به پوست گوسفند یا بز که فرآوری شده و قسمت های آلوده و پشم و کرک های آن زدوده شده است، اطلاق می‌شود. سالامبور سازی برای نگهداری دراز مدت از پوست و یا دباغی کرومی که به آن وت بلو گفته می‌شود انجام می‌شود. در سالامبور سازی پوست بعد از مو زدائی با استفاده از اسید و نمک ترشی گذاری می شود. سالامبور که در بازارجهانی با کد تعرفه یا HS CODE 4102 تعریف می‌شود، تقاضای زیادی در کشورهای اروپایی دارد. سالامبور با عنوان پوست خام گوسفند یا بره، بدون پشم، ترشی گذاری شده و با HS CODE 410221 یکی از پتانسیل های صادراتی ایران به اروپا به شمار می‌آید. پتانسیل صادراتی این کالا از ایران به اروپا معادل 7.3 میلیون دلار ارزیابی شده است که در حال حاضر میزان 504.1 هزار دلار از این پتانسیل استفاده نشده است.

صادرات سالامبور

بازارهای دارای بیشترین پتانسیل برای صادرات سالامبور از ایران، پاکستان، ایتالیا و چین است. پاکستان بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات بیشتر به ارزش 3.6 میلیون دلار فراهم می کند. در مقابل شاید ایتالیا برای صادرات مقصد خوبی به شمار نیاید چون تمام پتانسیل صادراتی آن استفاده شده و به اصطلاح اشباع گردیده است. ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با امارات متحده عربی دارد. ایتالیا بازاری با بالاترین تقاضای برای سالامبور است.

تأمین کنندگان با بیشترین پتانسیل برای صادرات سالامبور به بازارهای جهانی ببا کد تعرفه 410221 ایران، آفریقای جنوبی و نیوزیلند هستند. آفریقای جنوبی بیشترین اختلاف مطلق بین صادرات بالقوه و واقعی را از نظر ارزشی نشان می دهد، و این امکان را برای تحقق صادرات اضافی به ارزش 10.9 میلیون دلار فراهم می کند.

تامین کنندگان با بیشترین پتانسیل صادرات سالامبور
بزرگترین صادرکنندگان سالامبور

بزرگترین صادرکنندگان سالامبور در دنیا در زیر نشان داده شده اند: