برای واردات از کشور چین باید چه کار کنیم؟

کشور چین یکی از اصلی‌ترین کشورهایی است که واردات کالا از آن به ایران زیاد صورت می‌گیرد و حجم بالایی از واردات کالا به ایران متعلق به این کشور است.

مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که بسیاری از بازرگانان و تجار فرآیند وارد کردن کالا از چین را نمی دانند و شرکت های صادرات و واردات از چین را نمی‌شناسند و یا نمی‌توانند بهترین شرکت واردات از چین را انتخاب کنند.

وارد کردن کالا از چین به تسلط به زبان چینی و فرهنگ آن‌ها، اطلاع از قوانین و مقررات تجارت، نیازهای وراداتی در کشور و برخی موارد دیگر بستگی دارد. این موضوع کاری نیست که همه افراد بتوانند آن را انجام دهند. از این‌رو شرکت بازرگانی مانا جهت تسهیل این موضوع در کنار شما عزیزان است.

فرآیند پیچیده واردات کالا مراحل زیادی دارد که باید با صبر و شکیبایی آن‌ها را طی نمائید. واردات به معنی فرصت‌های بیشتر است اما مستلزم خطرات بیشتر نیز است. اگرچه محیط‌‌های تجارت بین‌المللی در طول سال‌ها به ‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای تغییر کرده است، اما خطراتی که واردکننده‌ها در هنگام خرید محصولات و خدمات  از کشورهای دیگر با آن‌ها روبرو هستند، همچنان ادامه‌دار است.

از این‌رو حضور مشاوران متخصص شرکت بازرگانی مانا در کنار شما واردکنندگان، می‌تواند در به حداقل رساندن این ریسک‌ها موثر باشد و می‌توانید با خیالی آسوده از سود حاصله از واردات بهره ببرید.

برای واردات و صادرات باید توانایی ها و مهارت‌های متفاوتی داشته باشید. هم‌چنین قوانین و مقرارت تجاری، تغییرات مکرر این قوانین، شرایط فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و برخی عوامل دیگر باعث می‌شود این روند پیچیده‌تر و سخت‌تر شود. به همین دلیل لازم است قبل از انجام هر کاری با متخصصان و افرادی که در این زمینه دارای تجربه و مهارت هستند، مشورت کنید.

شرکت بازرگانی مانا با دارا بودن تخصص در این حوزه می‌تواند همراه همیشگی شما باشد. این شرکت کلیه خدمات مربوط به واردات کالا از چین را در کوتاه ترین زمان و با حداقل هزینه انجام می دهد. خدماتی چون  منبع یابی کالا ، مذاکره، عقد قرارداد، بازرسی کالا، امکان دریافت کالا، انبارداری، انجام حمل ونقل دریایی و هوایی به  مقصد ایران و ترخیص کالا توسط شرکت بازرگانی مانا انجام می‌شوند.

شرکت‌های وارد کننده باید اشراف کافی به قوانین و مقررات صادرات و واردات به کشور را داشته باشند. اشراف به قوانین واردات کالا به ایران در حوزه تخصص ماست.

نکات موثر در واردات کالا

این مراحل شامل موارد و نکات زیادی است که باید رعایت شود و عدم انجام یک یا چند مورد از آن‌ها باعث می‌شود که واردات شما با شکست مواجه شود. برخی از این مراحل به هوش تجاری و دانش شما از بازار تعلق دارند ولی برخی از آن‌ها، فقط با همکاری دولت قابل انجام هستند. شرکت بازرگانی مانا با دارا بودن تجربه در این حوزه می‌تواند در هرچه بهتر انجام شدن این مراحل در کنار شما باشد.

1. شناخت کالای هدف

داشتن آگاهی کافی نسبت کالای مورد نظر جهت خرید یکی از مهترین نکات واردات است. آگاهی از ویژگی‌ها و خصوصیات کالای مورد نظر و مقایسه آن با کالایی که می‌خواهید خریداری نمائید، بسیار ضروری است.

2. بررسی بازار و ارتباط با شرکت های خارجی

شرکت بازرگانی مانا  به بررسی و بازارسنجی نیز می پردازد. ما بازارهای مختلف بین‌المللی را شناسایی می‌کنیم و توان مذاکره و برقراری ارتباط با شرکت‌های بازرگانی خارجی را دارا هستیم. از این رو، با انجام مذاکره می‌توانیم کالاهای مورد نیاز را با بهترین شرایط از لحاظ کیفیت، قیمت، و مدت زمان ارسال به کشور وارد نمائیم.

3. شناخت تامین کننده

مرحله بعد در واردات کالا، شناخت تامین‌کننده است. این شناخت می‌تواند حضوری یا غیرحضوری باشد. این مرحله را هم کاملا به متخصصان ما بسپارید.

استفاده از هیئت‌هاي تجاري و بازاریابی یکی از روش‌های یافتن تامین‌کننده مناسب است. بی شک با اعزام یک هیأت تجاري مجرب و متخصص به خارج از کشور نسبت به سفرهاي تجاري انفرادي پرهزینه، می‌توان به مذاکرات عمق بیشتري بخشید و نتایج پرسودتری دریافت نمود.

ما این مسیر را پیموده‌ایم و اکنون آماده ارائه بهترین خدمات در این مسیر به شما عزیزان هستیم.

4. بررسی فیزیکی کالا

در صورت اعلام نیاز از سوی شما جهت بررسی فیزیکی کالا، می‌توانیم زمینه‌های لازم را جهت تست و بررسی کیفیت کالا برای شما فراهم نمائیم تا از خریدی مطمئن لذت ببرید. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

5. تماس با تامین کننده

وقتی که برآوردهای خود را انجام دادید و نتیجه گرفتید که واردات برای شما سودمند است، باید اطلاعات تماس شرکت تولید کننده کالا را به دست آورید و تقاضای خرید خود را به گوش آن‌ها برسانید. پ

آن شرکت احتمالا به شما رسیدی می‌دهد که نشانگر قیمت و سایر خدمات است. به این رسید پروفوما نیز می‌گویند.در این مرحله آشننایی با زبان و فرهنگ تجارت کشور مورد نظر تاثیر به‌سازایی در بستن  قرارداد و شرایط آن دارد. می‌توانید در طی کردن این مسیر نیز از گروه مانا کمک بگیرید.

6. گمرگ و تشریفات قانونی واردات کالا

یکی از مراحل واردات کالا به کشور مراجعه به گمرگ و پل‌های قانونی ارتباط بین دو کشور است. برخی سهل‌انگاری‌ها در انجام اعمالات مربوط به گمرگ ممکن است کار شما را ماه‌ها عقب بیندازد. گروه مانا می‌تواند در این مرحله از واردات، شما را یاری کند.

7. محاسبه هزینه‌ها

حتما باید بعد از محاسبه پیش‌فاکتور، دو هزینه دیگر را نیز بپردازید. هزینه ارسال کالا از کشور مقصد به ایران و هزینه‌های گمرگ و ترخیص را باید با هزینه اولیه خرید جمع بزنید.

نحوه ارسال با کشتی، هواپیما یا زمین هزینه‌های متفاوتی دارد. هم‌چنین گمرگ بسته به نوع جنس وارداتی ، هزینه‌ای را به عنوان تعرفه و ترخیص به کالای شما تحمیل می‌کند.

این عمل در تمامی کشورها اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است. از این دو رقم آگاهی کامل پیدا کنید تا یک قدم به تکمیل مراحل واردات کالا به کشور نزدیک‌تر شوید. در این گام از واردات مانند سایر گام‌ها می‌توانید از کمک‌های گروه مانا بهره‌مند شوید.

8. کارت بازرگانی

دریافت کارت بازرگانی یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور است. داشتن این کارت برای ثبت سفارش در وزارت بازرگانی ضروری است. پس از دریافت کارت بازرگانی باید درخواست خرید خود را در وزارت بازرگانی ثبت کنید. ما در این مسیر هم در کنار شما هستیم.

9. دریافت مجوزها

در این مرحله نیاز به گرفتن چند مجوز دارید. یکی از این مجوزها، ایران‌کد است. دریافت این کد برای تمام کالا های وارداتی ضروری است و شامل یک کد 16 رقمی یکتا می‌شود که مشخص‌کننده نوع کالا است.

پس از دریافت این کد باید به نهادهای خاص کشور برای دریافت مجوز مراجعه کنید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک نوع دارو را به کشور وارد کنید باید از وزارت بهداشت، مجوز استاندارد و کیفیت آن محصول را دریافت کنید و یا اگر می‌خواهید محصولات ورزشی را می‌خواهید به کشور وارد کنید باید به سراغ وزارت ورزش بروید و نام کالا و یک نمونه از آن را ارائه کنید.

در این گام هم می‌توانید از گروه مانا کمک بگیرید.

10. پرداخت مبلغ به شرکت تولیدکننده

پس از این‌که تمامی مراحل ذکر شده قبلی را انجام دادید، باید به شرکت خارجی اعلام کنید که تصمیم شما جدی است و سپس باید مبلغ موردنظر را پرداخت کنید.

پرداخت پول از ایران به کشورهای دیگر راحت نیست. گاهی برای پرداخت باید از کشورهای واسط استفاده کنید و در اکثر مواقع نیز پول طبق واحد کشور تولیدکننده پرداخت نمی‌شود (و معمولا به دلار است)؛ به همین دلیل نیاز به تعویض ارز دارید.

با این حال اگر قبلا یک شرکت در داخل کشور سابقه همکاری با آن تولید کننده خارجی را داشته باشد، احتمالا روش پرداخت پول را به شما اطلاع خواهند داد. پس از پرداخت روی روش تحویل نیز باید توافقات لازم برای پرداخت را انجام بدهید. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

11. تولید

پس از انجام این مراحل، تولید کننده کالای شما را تولید خواهد کرد و مجوزهای لازم برای صادرات کالا به ایران را انجام خواهد داد. پس از آن با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت کالای مورد نظر آمادگی خود را اعلام کنید. سپس اسناد حمل برای شما ارسال خواهند شد و کالاها نیز متعاقبا به سمت ایران ارسال خواهند شد. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

12. حمل و نقل کالا

حمل و نقل کالاهای وارداتی از دیگر خدمات شرکت بازرگانی مانا است. جابه‌جایی کالا در میان مرزهای گمرکی، به صورت هوایی، دریایی، جاده‌ای و ریلی انجام می‌گیرد. بارگیری محموله‌های ترخیصی از انبارهای گمرک و انتقال آن به انبارهای صاحبان کالا نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ماست.

13. ترخیص کالا

آزادسازی کالا به منظور واردات نیازمند رعایت و پیروی از یک سری اصول و مقررات گمرکی است. کسب و کارها و صاحبان کالاها، برای این‌که بتوانند محصولات خود را از دروازه های گمرکی عبور دهند، باید مراحل اداری و دستورالعمل های ترخیص کالا را پشت سر بگذارند.

این فرآیند گاهی بسیار پیچیده و زمان‌بر شده و ممکن است با مشکلات متعددی رو به رو شود. از این رو، معمولا انجام امور گمرکی را بر عهده‌ ترخیص‌کاران و شرکت‌های صادراتی و وارداتی می‌گذارند.

اگر صاحبان کالا خود بخواهند تمامی مراحل ترخیص کالا را انجام دهند، معمولا به دلیل عدم اطلاع کافی از قوانین مربوطه و سازوکارهای موجود، کالاهایشان مدت زمان زیادی را در انبارهای گمرک خواهد ماند و منجر به هزینه‌های افزوده‌‌ی نگهداری از کالا و ضرر و زیان‌های بی‌شماری می‌شود.

از این‌رو جهت عبور از پروسه سخت و زمان‌بر ترخیص کالا و جلوگیری از بروز خسارت‌های ناشی از آن، انجام امور مختلف واردات کالا را به ما بسپارید.

انجام امور گمرکی و ترخیص کالا، فرآیندی کاملا تخصصی به شمار می رود. در شرکت بازرگانی مانا نیروهای متخصص با انواع مقررات و آیین‌نامه‌های گمرکی آشنایی دارند و پروسه ترخیص کالا از انبارهای گمرک را به‌طور کامل به انجام می رسانند.

14. ثبت اظهارنامه برای ترخیص

یکی از مراحل اولیه برای ترخیص کالا و تکمیل مراحل واردات کالا به کشور، ثبت این برگه در سیستم الکترونیکی گمرک است. این اظهارنامه حاوی اطلاعاتی مانند نوع کالا، ارزش، تعداد و سایر اطلاعات گمرکی مهم مانند ایران‌کد است. وقتی که این اظهارنامه را ثبت کردید، به شما یک شماره به نام کوتاژ داده می‌شود. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

15. بررسی کالا

در همین حین کارشناسان برای پیشبرد مراحل واردات، کالای موردنظر را مورد بررسی قرار می‌دهند. این بررسی شامل موارد فنی نیز می‌شود. در صورتی که هر نکته مشکوکی در مورد کالاها دیده شود یا مجوزهای مربوطه را از قبل به گمرک تحویل نداده باشید، کالا ضبط می‌شود و اجازه ترخیص آن را نخواهید داشت.

16. پرداخت مالیات و عوارض

یکی دیگر از مراحل واردات کالا به کشور پرداخت مالیات و عوارض است. در این مرحله باید مبلغ مالیاتی را که دولت بر نوع کالای ذکر شده تعیین کرده است، پرداخت کنید. بدیهی است که مالیات کالاهای مختلف با توجه به نوع کالا مشخص می‌شود. قطعا باید در مرحله برآوردهای هزینه پیش از آغاز فرآیند واردات، باید این رقم را نیز در نظر گرفته باشید. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

17. ارائه مدارک

در مراحل قبلی گفتیم که باید پیش از پرداخت پول به تولیدکننده خارجی، مجوزهای مورد نظر از نهادهای مربوطه (مثل وزارت‌خانه‌ها) را اخذ کنید. حالا وقت ارائه این مدارک به گمرک است. در صورتی که مجوزهای مربوطه به درستی ارائه نشود، دولت تا اطلاع ثانوی این کالاها را ضبط خواهد کرد.

کارشناسان این مدارک و مجوزها را به دقت بررسی خواهند کرد تا مشکلی در آن وجود نداشته باشد. اظهارنامه، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پرفرما، پکینگ لیست، اسناد حمل و خرید، اسناد بانکی و گواهی مبدا از جمله این مدارک تحویلی به گمرک هستند. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

18. پرداخت هزینه ترخیص کالا

از آن‌جایی که کالاها در ایران مجددا انبار می‌شوند، باید هزینه آن را به دولت بپردازید. از دیگر مواردی که شامل پرداخت هزینه در این مرحله می‌شود، هزینه حمل به انبار و تعرفه بررسی است.

هم‌چنین باید 5 درصد ارزش گمرکی به همراه سود بازرگانی را در این مرحله پرداخت کنید. برخی از کالا نیز به میزان خاصی تعرفه گمرکی اضافی می‌خورند که علت آن تصمیم دولت برای اعمال چنین تعرفه‌ای است. کشورهایی که روابط اقتصادی قوی با ایران دارند، شامل چنین موردی نمی‌شوند.

19. وکالت

نام شخص درخواست‌کننده کالا و ثبت شده در سیستم گمرک باید با شخصی که این مدارک مربوطه را به گمرک ارائه می‌دهد، یکسان باشد. در صورتی که هویت این دو نفر یکسان نباشد، شخص ارائه دهنده مدارک برای کالا، باید حتما گواهی وکالت از طرف شخص سفارش‌دهنده کالا را ارائه بدهد.

این برگه حاوی تصویر شخص و امضای سفارش‌دهنده کالا در ایران است و باید حدود وکالت نیز در آن تعیین شود. ما در این مسیر در کنار شما هستیم.

20. دریافت کالا

پس از این مرحله کالا را می‌توانید دریافت کنید. از این مرحله به بعد وظیفه حمل کالا و هزینه‌های آن بر عهده خود شما است و دولت هیچ حقی و وظیفه‌ای در قبال آن ندارد.

کالاها را باید به انبار شخصی خود انتقال بدهید و پس از آن می‌توانید به ارائه و عرضه آن در بازار اقدام کنید. در واقع حالا مراحل واردات کالا به کشور تکمیل شده است. برای واردات مجدد کالا به ایران، تمامی مراحل ذکرشده را باید دوباره طی کنید . ما در این مسیر نیز در کنار شما هستیم.