بلاگ

شرکت مدیریت صادرات یا EMC چه شرکت هایی هستند؟

انواع شرکت های مدیریت صادرات یا EMC + ماناشهد

اگر با حوزه کسب و کار و صادرات سر و کار دارید، احتمالا اسم شرکت های مدیریت صادرات به گوشتان خورده است. اما چه قدر در مورد این شرکت ها و ساز و کار فعالیت این شرکت ها اطلاعات دارید؟ آیا واقعا EMC ها چه نقشی را در فرایند صادرات کالاها ایفا می کنند؟ برای مشاهده پاسخ این سوالات، همراه ماناشهد باشید.

شرکت مدیریت صادرات چیست ؟

شرکتهای مدیریت صادرات که معمولا با عنوان Export Management Company) EMC) شناخته می شوند، شرکت هایی هستند که مانند یک دپارتمان صادرات برای چند تولید کننده و تامین کننده به صورت مستقل  عمل می کنند. بسیاری از شرکت­ های کوچک، منابع مورد نیاز را برای تأمین بودجه یک تیم صادرات داخلی در اختیار ندارند. در حالی که برخی از شرکت های بزرگ با برون سپاری چنین کارهایی به یک شرکت مدیریت صادرات مستقل، هزینه های عملیاتی خود را کاهش می ­دهند.

بیشتر شرکتهای مدیریت صادرات در بازارهای خارجی شبکه فروش دایر می­ کنند. حتی بعضی از آن ها شعبه و انبار فروش هم دارند. چیزی که رایج تر است، این است که شرکت های مدیریت صادرات، نماینده ها و شبکه های گسترده ای از توزیع کننده ها و واسطه های تجاری را در هر یک از بازارهای هدف خود دارند و برای انجام امور صادراتی خود از آنها استفاده می کنند.

شرکت های مدیریت صادرات با قرار دادی که با تولید کننده منعقد می­ کنند، مطالعه بازار طبق استاندارهای بین المللی را در کشورهای هدف شروع می کنند. این شرکت ها با یافتن مشتریان در کشورهای هدف، خریدار را به تولید کننده وصل می کنند و بین آن ها قرارداد منعقد می­ کنند. پس از عقد قرارداد، کل فرآیند صادرات بر عهده شرکت مدیریت صادرات است.

شرکتهای مدیریت صادرات چه خدماتی ارائه می کنند؟

خدمات قابل ارائه توسط یک شرکت مدیریت صادرات عبارت هستند از:

  • تحقیقات و شناسایی بازار
  • تعیین نماینده فروش در کشورهای هدف
  • تعیین کیفیت و کمیت محصول مطابق با سلیقه مشتری
  • مذاکره برای کسب مجوزهای صادرات
  • توزیع کالا
  • ترخیص کالا
  • تعیین دقیق هزینه های بیمه، حمل و نقل و ….
  • ارائه الزامات و پیشنهاد مارک گذاری و بسته بندی محصول صادراتی
  • انتقال ارز
  • CRM مشتری
  • توسعه اعتبار صادرات
  • ارائه خدمات انبارداری در بازار هدف

انواع شرکتهای مدیریت صادرات

انواع شرکت های مدیریت صادرات یا EMC + ماناشهد

 

EMC ها انواع مختلفی دارند. نوعی از شرکتهای مدیریت صادرات وجود دارد که مانند نمایندگی عمل می کند. این نوع شرکت ها در بازار هدف حضور پیدا می کنند و برای جذی مشتری های داخلی تلاش می کنند. با این حال، این شرکت ها با نام تولیدکننده اصلی فعالیت می کنند. به طوی که فاکتورها به اسم تولیدکننده صادر می شود. این شرکت ها در همه مراحل و جزئیات انجام صادرات نقش دارند. ولی تولیدکننده در مورد تعیین قیمت نهایی تصمیم گیری می کند.

نوع دیگری از EMC ها وجود دارند که مانند توزیع کننده های انحصاری و یل غیر انحصاری عمل می کنند. این شرکت ها به دلیل این گه روی کانال های توزیع دارند، برای محصولات صادراتی، قیمت رقابتی تعیین می کنند. در چنین حالتی، تولیدکننده ریسک عدم پرداخت پول را قبول می کند.

تفاوت شرکت مدیریت صادرات با شرکت بازرگانی

تفاوت این نوع آخر شرکتهای مدیریت صادرات و شرکت های بازرگانی این است که شرکت های بازرگانی تولیدکننده هیچ کنترلی روی قیمت صادراتی ندارند. به این صورت که یک شرکت بازرگانی، محصول را به صورت مستقیم با قیمتی توفقی از تولیدکننده می خرد و با قیمت مشخصی به مشتری خارجی می فروشد. شرکت های بازرگانی خودشان مسئول صادر کردن فاکتور و پذیرفتن ریسک عدم پرداخت هستند. در این حالت، تولیدکننده هیچ کنترلی بر قیمت صادرات ندارد و حتی امکان دارد مشتری خارجی را نشناسد.

سخن آخر

مدیریت صادرات بخش مهمی از هرگونه از صادرات است. شرکت های مدیریت صادرات سعی می کنند که فرایند صادرات را تسهیل کنند. شرکت ماناشهد امیران با هدف توسعه کسب و کار و معرفی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای بین المللی، حفظ رابطه بلند مدت بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهائی خارجی و  پایداری و ماندگاری تولیدکنندگان در بازارهای هدف، با بهره گیری از دانش تخصصی روز و متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی قدم در راه مدیریت صادرات نهاده است.

ماناشهد با افزایش توانمندی­ های صادراتی شرکت ها، بستری را فراهم می سازد تا تولیدکننده های ایرانی، محصولات خود را در بزرگترین مارکت های بین المللی از جمله آمازون و علی بابا به فروش برسانند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *