بلاگ

مزایا و معایب تجارت الکترونیک را بشناسید

مزایا و معایب تجارت الکترونیک را بشناسید

در سال‌های اخیر عبارت « تجارت الکترونیک» زیاد به گوشمان خورده است. تجارت الکترونیک به معنای انجام معاملات تجاری از طریق ابزار الکترونیکی مثل اینترنت، تلفن همراه، رایانه و تلویزیون است. تجارت الکترونیک مانند هر پدیده نوظهور دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله به چند مورد از مزایا و معایب تجارت الکترونیک پرداخته می‌شود.

مزایای تجارت الکترونیک

برای این که متوجه مزایای تجارت الکترونیک شوید، اگر سن و سالتان قد می‌دهد، کافی است پانزده تا بیست سال پیش را تصور کنید. با مقایسه خرید و فروش‌ها، پرداخت‌ها و مهم‌تر از همه میزان انتشار اطلاعات درباره محصولات و خدمات مختلف متوجه نفوذ تجارت الکترونیک خواهید شد. در ادامه به چند مورد از مزایای فراوان تجارت الکترونیک اشاره می‌شود.

1- تجارت آسان ، یکی از بزرگترین مزایای تجارت الکترونیک

امکان مقایسه راحت محصولات در تجارت الکترونیک

برای بسیاری از افراد، راحتی و رفاهی که تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی فراهم می‌کند، بزرگترین مزیت تجارت الکترونیک است. فرض کنید که می‌خواهید محصولی را خریداری کنید. فقط کافی است که با چند کلیک در فضای اینترنت، محصول موردنظرتان را سفارش دهید و آن را درب منزلتان تحویل بگیرید. این فقط یکی از سهولت‌هایی است که تجارت الکترونیک برای ما ایجاد می‌کند.

2- امکان مقایسه راحت محصولات در تجارت الکترونیک

یکی از مزایای تجارت الکترونیک که امکان خرید بهترین محصولات و خدمات را برای شما فراهم می‌کند، امکان مقایسه محصولات و خدمات مختلف در بستر فضای مجازی است. با گسترش روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی امکان مقایسه محصولات را در فروشگاه مختلف دارید و می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

3- دسترسی آسان به نظرات مختلف ، یکی از جذاب ترین مزایای تجارت الکترونیک

تجارت آسان ، یکی از بزرگترین مزایای تجارت الکترونیک

در دنیای تجارت الکترونیک برای این که بخواهید در مورد خدمات و محصولات خاصی نظرات افراد مختلف را بدانید، نیازی نیست که به بازار بروید و تحقیقات میدانی کنید! یا یک گشت و گذار کوچک در فضای مجازی می‌توانید با سیلی از نظرات مختلف مواجه شوید. توجه داشته باشید که در فضای مجازی مشکلی در رابطه با کمبود نظرات نخواهید داشت. ولی این که با این حجم نظرات مختلف چه تصمیم بگیرید، هنر شماست.

4- بهره مند شدن از کوپن‌های تخفیف فراوان در تجارت الکترونیک

با یک پرسه ساده در فروشگاه‌های اینترنتی متوجه تعداد زیادی از کوپن‌های تخفیف می‌شوید که شما را برای خرید محصولات مختلف اغوا می‌کنند. با مقایسه محصول مورد نظرتان در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف می‌توانید متوجه شوید که تخفیفی که فروشگاه در نظر گرفته منطقی است یا نه.

معایب تجارت الکترونیک

مزایا و معایب تجارت الکترونیک / معایب تجارت الکترونیک

عنوان این مقاله « مزایا و معایب تجارت الکترونیک » است. پس تجارت الکترونیک فقط فایده ندارد و باید به معایب تجارت الکترونیک هم توجه شود. در ادامه به چند مورد از معایب تجارت الکترونیک اشاره می‌شود.

1- کلاه برداران فضای مجازی یکی از معایب تجارت الکترونیک هستند !

در هر فضایی کسانی وجود دارند که سعی می‌کنند از شما کلاهبرداری کنند. در فضای مجازی نیز کلاه‌بردارهایی در کمین شما هستند که باید مراقب آن‌ها باشد. برای این که به دام حقه‌بازان فضای مجازی نیفتید، باید به نکاتی توجه کنید. یکی از این نکات این است که قبل از انجام تراکنش‌هایتان به صورت آنلاین، اعتبار سایت را بررسی کنید.

2- عدم امکان بررسی کیفیت محصولات ، یکی از غافلگیرکننده ترین معایب تجارت الکترونیک !

یکی دیگر از معایب تجارت الکترونیک این است که نمی‌توانید به صورت مستقیم کیفیت سفارش‌های خود را مشاهده کنید. ممکن است محصولی را به واسطه تصاویر جذابش در یک فروشگاه اینترنتی بپسندید و سفارش دهید. ولی پس از آن که آن را دریافت کردید، متوجه کیفیت پایین محصول شوید. در صورتی که اگر اقدام به خرید حضوری می‌کردید، می‌توانستید کیفیت محصول را به صورت کاملا ملموس بررسی کنید.

3- تاخیر در دریافت محصول

وقتی که از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنید، ممکن است با تاخیر در دریافت محصولاتتان مواجه شوید. پس آمادگی تاخیر در دریافت کالا را داشته باشید تا برنامه‌هایتان به واسطه تاخیر فروشگاه‌های اینترنتی به هم نریزد! حوادثی مثل راه‌بندان بر اثر برف و کولاک در مسیر حمل و نقل کالا یا تحویل دادن کالا به آدرس اشتباه می‌تواند دلیل تاخیر در تحویل کالا باشد.

نتیجه‌گیری

مشاهده مزایا و معایب تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که هیچ چیزی عاری از عیب نیست، حتی مفهوم جذابی به نام تجارت الکترونیک. این به کاربران حاضر در دنیای تجارت الکترونیک بستگی دارد که چگونه از مزایای تجارت الکترونیک بیشترین استفاده را ببرند و ضرر معایب تجارت الکترونیک را به حداقل برسانند.

ماناشهد نیز به عنوان تسهیل‌کننده صادرات جایی در تجارت الکترونیک ایران و سایر نقاط جهان دارد. مانا شهد بستری را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می کند که بتوانند محصولات خود را در بازارهای بزرگ بین المللی مانند آمازون و علی بابا به فروش برسانند.

پس اگر قصد دارید که خود را به دنیا عرضه کنید و بتوانید درآمد دلاری داشته باشید، یکی از راه های پیش رویتان کمک گرفتن از شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران است. پس به جای این که درآمد ریالی و هزینه دلاری داشته باشید، دلاری پول دربیاورید و  دلاری هم هزینه کنید!

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *