بلاگ

تولد و رشد شرکت آمازون چگونه رقم خورد؟

رشد شرکت آمازون و تولد شرکت آمازون با مانا شهد

شرکت آمازون برای مردم دنیا اسمی آشناست. آمازون هر چند وقت یکبار با ارائه خدمات جذابش، مخاطبانش را شگفت زده می کند. جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون، در حال حاضر ثروتمندترین مرد دنیاست. اما تولد شرکت آمازون چگونه رخ داد و رشد آمازون در چه مسیری اتفاق افتاد؟ با مانا شهد همراه باشید و با بیوگرافی شرکت آمازون آشنا شوید!

تولد شرکت آمازون چگونه اتفاق افتاد؟

آمازون، در ژوئیه سال 1994 توسط جف بزوس تاسیس شد. یعنی 27 سال از تولد شرکت آمازون می گذرد. در آن زمان، جف بزوس مدیر مالی وال استریت بود. جف بزوس نام دامنه های Awake.com ،Browse.com و Bookmall.com را ثبت کرد. او همچنین نام دامنه Relentless.com را ثبت کرد و آن را حفظ کرد. جالب است بدانید که الان اگر عبارت Relentless.com را در مرورگر خود تایپ کنید، به سایت آمازون هدایت می شوید.

بزوس به دنبال نام جذابی برای کسب و کار جدید خود بود. او برای پیدا کردن برای نام دلخواهش در فرهنگ لغت جستجو کرد تا اینکه سرانجام کلمه آمازون را پیدا کرد. جف بزوس نام آمازون را بسیار مناسب یافت. چون تصور می کرد فروشگاه آنلاین خود را به بزرگترین فروشگاه در جهان تبدیل می کند. دقیقاً مثل آمازون که یکی از بزرگترین جنگل های دنیاست.

تولد شرکت آمازون به عنوان یک کتابفروشی اینترنتی

سرانجام Amazon.com به ثبت رسید. در آن زمان بزوس می دانست که می خواهد نوعی خرده فروشی آنلاین به راه بیندازد اما مطمئن نبود که می خواهد چه چیزی را به صورت اینترنتی بفروسد. او پس از انجام تحقیقات، کتاب را برای فروش انتخاب کرد. چرا که از نظر او تهیه، بسته بندی و توزیع کتاب نسبتاً آسان بود.

شاید بسیاری از طرفداران شرکت آمازون ندانند که این شرکت اولین شرکتی بود که از این استراتژی کسب ‌و کار استفاده کرد. شرکت دیگری در اوایل سال 1991 شروع به فروش کالاهای خود به صورت آنلاین کرد. اما تفاوت فروش اینترنتی در آمازون، سهولت بیشتر آن بود.

آیا رشد شرکت آمازون محقق می شود ؟!

اما بزوس برای رشد شرکت آمازون چه برنامه ای ریخت؟ او از همان ابتدای تاسیس فروشگاه اینترنتی خود، برنامه ریزی کرد که سفارشات آنلاین را مستقیماً به آدرس مشتری ها در سرتاسر دنیا برساند. بزوس از موقع تولد شرکت آمازون ادعا کرد که آمازون فقط یک خرده فروش آنلاین نیست که محصولات مصرفی را می فروشد. بزوس پیش بینی می کرد این شرکت یک شرکت فناوری باشد که در واقع کار اصلی آن ساده سازی معاملات آنلاین برای مشتریانش است. اما رشد شرکت آمازون چگونه اتفاق افتاد؟

رشد شرکت آمازون و تولد شرکت آمازون با مانا شهد

گسترش فروش اینترنتی شرکت آمازون

آمازون با پیروی از برنامه تجاری اولیه بزوس، در سال 1998، فروش بازی های رایانه ای و موسیقی را آغاز کرد. تقریباً در همان زمان، آمازون با خرید سایر کتابفروشی های آنلاین در انگلیس و آلمان خدمات خود را در سطح بین المللی هم گسترش داد. آمازون به تدریج به فروش لوازم الکترونیکی مصرفی، بازی های ویدیویی، نرم افزار، وسایل خانگی ، اسباب بازی ها و اقلام دیگر روی آورد.

در اواسط دهه 2000 یعنی نزدیک به یک دهه پس از تولد شرکت آمازون، این شرکت خدمات وب آمازون یا AWS را راه اندازی کرد. این نوآوری کاملاً با آرزوی اولیه بزوس یعنی تبدیل کردن آمازون به یک شرکت فناوری هماهنگی داشت. آیا با اراده این خدمت، رشد شرکت آمازون سریع تر ادامه پیدا می کرد؟ تا سال 2006، آمازون نمونه کارهای AWS خود را با Elastic Compute Cloud) EC2) (درباره سرویس ابری آمازون بیشتر بخوانید) خود گسترش داد. گسترش این شرکت به خدمات دیجیتالی مانند EC2، افزایش قابل توجه درآمد شرکت را به همراه داشت.

رشد شرکت آمازون و تولد شرکت آمازون با مانا شهد

بیشتر بخوانید: « درباره آمازون وب سرویس چه می دانید؟ »

محبوبیت آمازون آغاز می شود

در زمان تولد شرکت آمازون ، بسیاری از همتایان بزوس و منتقدان نسبت به مدل تجاری پیشنهادی او ابراز تردید کردند. روزنامه نگاران مالی اغلب شرکت را با عناوینی چون Amazon.bomb بی اعتبار می کردند. بسیاری از آنها ادعا کردند که آمازون در نهایت تسلیم کتابفروشی های معتبرتر خواهد شد. مخصوصاً آنهایی که به تقلید از بزوس سایت های تجارت الکترونیکی خود را راه اندازی می کردند. آمازون تا سه ماهه آخر سال 2001 به سوددهی نرسیده بود. اما بزوس ثابت قدم ماند و اخبار منفی و نا امید کننده او را از رسیدن به هدفش منع نکرد.

بزوس معتقد بود که آمازون برای موفقیت به عنوان خرده فروش آنلاین، باید سریع بزرگ شود. در دسامبر سال 1996، تعداد مشتری های این شرکت به 180 هزار نفر رسیده بود. تا اکتبر سال بعد، این رقم به حدود 1 میلیون حساب ثبت شده رسید. درآمد این شرکت در سال 1997 به حدود 148 میلیون دلار رسید كه از درآمد حدودا 16 میلیون دلار در سال 1996 جهش قابل توجهی به شمار می رفت.

ورود قلدرمابانه آمازون به بازار بورس!

رشد شرکت آمازون و تولد شرکت آمازون با مانا شهد

تا این مرحله، آمازون به عنوان یک شرکت خصوصی باقی مانده بود. اما بزوس خیلی زود فهمید که برای حفظ رشد شرکت آمازون به مواردی بیش از سرمایه گذاری خصوصی نیاز دارد. بنابراین، در سال 1997، آمازون دات کام به بازار بورس وارد شد و توانست 54 میلیون دلار در بورس NASDAQ جمع آوری کند. این شرکت علاوه بر پول نقد، توانست از سهام خود برای تأمین بودجه و استراتژی رشد خود استفاده کند.

در حال حاضر میزان رشد شرکت آمازون به گونه ای است که بخش عظیمی از فعالیت های این شرکت توسط ربات ها و پهبادها انجام میگیرد. ارزش سهام این شرکت به بیش از 28 میلیارد دلار رسیده و در ماه بیش از 150 میلیون بازدید از این سایت صورت می گیرد. یکی از بزرگترین زیرمجموعه های آمازون، سایت الکسا (درباره الکسا بیشتر بخوانید) است که علاوه بر رتبه بندی وب سایت های تحت وب، فعالیت های تجاری زیادی انجام می ­دهد.

نتیجه گیری

توجه به سرنوشت شرکت بزرگی مانند آمازون نشان می دهد که امید بزوس به هدفش و تصمیمات درست بزوس توانست این شرکت را به این حد از محبوبیت برساند. البته این تنها بخشی از دلایل موفقیت آمازون است. اگر صاحب کسب و کار هستید به این فکر کنید که اگر در شرایط بزوس در اوج انتقادها و ناامیدی ها بودید، چقدر احتمال داشت باز هم به کار خودتان ادامه دهید؟!با پاسخ دادن به این سوال می توانید ظرفیت موفقیت خود را امتحان کنید!

اما می دانید که مانا شهد با آمازون بی ارتباط نیست! چگونه؟! مانا شهد به عنوان یک شرکت مدیریت صادرات، بستری را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می کند که بتوانند محصولات خود را در بازارهای بزرگ بین المللی مانند آمازون و علی بابا به فروش برسانند.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *