بلاگ

فوب چیست ؟ با قیمت گذاری فوب در خلیج فارس آشنا شوید

فوب چیست + قیمت فوب در خلیج فارس

اگر با فرایند صادارت و حمل و نقل کالا آشنایی داشته باشید، واژه فوب یا FOB به گوشتان خورده است. فوب به قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی اطلاق می‌شود و در حمل و نقل‌های دریایی نقش مهمی ایفا می‌کند. با مطالعه این مقاله، پاسخ پرسش فوب چیست را می گیرید، با قیمت فوب در خلیج فارس آشنا می شوید و به هزینه های حمل و نقل در صادرات پی می برید. پس همراه مانا شهد باشید.

FOB یا فوب چیست ؟

فوب چیست + قیمت فوب در خلیج فارس

فوب یا در واقع اف او بی ( FOB ) مخفف عبارت انگلیسی Freight On Board است. فوب، به معنای قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است. در شرایط فوب، قوانین بین‌المللی فروشنده را موظف می‌کنند که همه هزینه‌های مربوط به کالا را تا محل حمل اصلی بپردازد و پس از رسیدن کالا به این محل، همه هزینه‌های کالا بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.

برای ارائه پاسخ دقیق‌تری به پرسش فوب چیست، توجه کنید که FOB یعنی فروشنده، هنگامی که کالای مورد نظر در بندر مشخص‌ شده از لبه کشتی عبور می‌کند، تحویل کالا را انجام می‌دهد.

در واقع، پس از عبور کالای مورد نظر از لبه کشتی، مسئولیت کالا با خریدار است. این مسئولیت از هزینه‌های کالا تا خسارات احتمالی به کالا را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: « روش غیر مستقیم صادرات کالا و مزایا و معایب آن »

 

تاریخچه فوب به چه زمانی برمی گردد؟

تاریخچه فوب به زمانی بر می‌گردد که کشتی‌های بادبانی، حمل و نقل دریایی را انجام می‌دادند . کارگرها محموله‌ها را به صورت دستی روی عرشه کشتی منتقل می‌کردند.

در آن‌زمان‌ها واژه فوب مورد استفاده قرار گرفت و با گذشت زمان و تغییر ساز و کار حمل و نقل دریایی هم‌چنان از این واژه استفاده می‌شود. ولی موارد استفاده از وازه فوب تغییر کرده است و کشورهای مختلف برای اهداف مختلفی از این وازه استفاده می‌کنند.

قیمت فوب با چه هزینه هایی در ارتباط است؟

فوب چیست + قیمت فوب در خلیج فارس

همان‌طور که اشاره شد، فوب فروشنده را ملزم می‌کند که کالای مورد نظر را روی عرشه کشتی به خریدار آن کالا تحویل دهد. فروشنده علاوه بر تحویل کالا باید به تعهدات دیگری در ارتباط با حمل و نقل کالا عمل کند.

از انبار فروشنده تا انبار خریدار هزینه‌هایی وجود دارد که در هر بخش از فرایند حمل و نقل، پرداخت این هزینه‌ها بر عهده خریدار یا فروشنده است. این هزینه‌ های حمل و نقل به ترتیب عبارت هستند از:

  • هزینه‌های حمل و نقل کالا تا بندر مبدا
  • هزینه بارگیری کالا به داخل کشتی
  • هزینه حمل کالا توسط کشتی تا بندر مقصد
  • هزینه تخلیه بار کشتی در بندر مقصد
  • هزینه حمل کاال از بندر مقصد تا انبار خریدار

قیمت فوب در خلیج فارس چگونه تعیین می شود؟

خلیج فارس یک نقطه استراتژیک برای انتقال محموله‌های مختلف است. اما قیمت فوب در خلیج فارس چگونه تعیین می‌شود؟ با ارایه مثالی، قیمت فوب در خلیج فارس مشخص می‌شود.

فرض کنید که یک کالا در کشور بحرین تولید شده است و تولیدکننده برای تولید این کالا 10 دلار هزینه کرده است و آن را به قیمت 30 دلار به فروش می‌رساند.

فروشنده برای فروش این کالا، آن را به درون کشتی بارگذاری می‌کند و به خلیج فارس می‌رساند تا به کشور ما بفروشد. این حمل و نقل تا خلیج فارس برای فروشنده 5 دلار هزینه دارد. خریدار این کالا را به قیمت 35 دلار در خلیج فارس تحویل می‌گیرد.

شاید مطالعه این مقاله هم برایتان جالب باشد: « سرویس اطلاعات وب الکسا و سرویس صوتی الکسا را بشناسید »

 

هزینه هایی که خریدارها می پردازند

 حالا کالا در اختیار خریدار است و باید آن را به محل فروش برساند. خریدار کالا را به تهران می‌رساند و برای این حمل و نقل، 10 دلار هزینه می‌کند پس کالای مورد نظر با قیمت 45 دلار به دست بنکدار می‌رسد.

بنکدار نیز 10 دلار را به عنوان هزینه انبار برای ذخیره‌سازی کالا می‌پردازد، 5 دلار هم روی کالایش سود می‌کشد و کالای مورد نظر را با قیمت 60 دلار به خرده‌فروش‌ها می‌فروشد خرده‌فروش‌ها هم 10 دلار روی کالا می‌کشند و در نهایت کالا با قیمت 70 دلار به دست مشتری‌ها می‌رسد.

به نظر شما در این فرایند و با این هزینه‌های حمل و نقل و سودهای فروشنده‌ها، قیمت فوب محصول در خلیج فارس چقدر است؟ قیمت فوب در خلیج فارس ، 35 دلار است. چون کالا در خلیج فارس با این قیمت به دست خریدار می‌رسد.

جمع‌بندی

فوب یا FOB بر صادراتی نیاز به حمل و نقل دریایی دارند، تاثیرگذار است. فوب به عوامل بسیاری بستگی دارد. اگر قصد دارید که کالای صادراتی خود را به صورت دریایی حمل و نقل کنید، باید هزینه‌ های حمل و نقل و فوب ‌های خودتان و خریدار را در نظر بگیرید و بر اساس این قیمت های فوب ، تصمیمات درستی را اتخاذ کنید.

برای سپردن بخش‌هایی از فرایند صادرات کالای خود می‌توانید از شرکت‌های مدیریت صادرات کمک بگیرید. شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران یکی از این شرکت‌هاست که می‌توانید با کمک آن، سر خود را در صادرات کالایتان خلوت کنید و روی بخش‌های دیگر تجارتتان تمرکز کنید.

با مانا شهد امیران تماس بگیرید

3/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *