برای صادرات کالا باید گامهای مهمی را طی کنید سهلانگاری در بالا رفتن از هر کدام از پلههای صادرات کالا میتواند ضرر و زیان و شکستهایی را در کسب و کار شما ایجاد کند. در این مقاله به مرحله به مرحله صادرات کالا از نقطه صفر تا نقطه صد به صورت خلاصه و فشرده اشاره میشود تا یک دید کلی نسبت به مراحل صادرات کالا پیدا کنید. برای این که با مراحل صادرات کالا در یک نگاه آشنا شوید، همراه مانا شهد باشید.
فهرست مطالب
مراحل صادرات کالا در 13 قدم!
میتوان تعداد مراحل مختلفی برای صادرات کالا در نظر گرفت. بعضی از گام های صادرات کالا میتواند به گامهای مجزایی تبدیل شود و مراحل صادرات کالا افزایش کند. در این مقاله، 13 گام برای صادرات کالا در نظر گرفته شده است.
1- تحقیقات جامع در مورد کالای صادراتی، گام نخست مراحل صادرات کالا
قبل از هرگونه اقدام عملی برای صادرات، باید کالای صادراتی مورد نظر خود را انتخاب کنید و در مورد تقاضا در کشورهای مقصد مورد نظرتان تحقیق کنید. چه بسا کالایی که در یک کشور خارجی بسیار تقاضا دارد، در کشور دیگری مورد بیاعتنایی مشتریهای هدف قرار بگیرد همچنین ممکن است رقبای قدرتمندی در کشور مقصد کالای صادراتی مورد نظرتان مشغول فعالیت باشند که شما ابزار کافی برای پیروزی در این رقابت را ندارید.
2- دریافت کارت بازرگانی
برای انجام صادرات و واردات قانونی باید کارت بازرگانی داشته باشید. دریافت کارت بازرگانی شرایط خاصی دارد که باید این شرایط را به دست آورید برای کسب اطلاعات در مورد کارت بازرگانی و انواع این کارت، مقاله « کارت بازرگانی چیست و انواع کارت بازرگانی کدام است؟ » را مطالعه کنید.
3- باز کردن حساب بانکی در کشور مقصد
به عنوان گام سوم از مراحل صادرات کالا باید در کشور مقصد مورد نظرتان یک حساب بانکی باز کنید تا بتوانید درآمد حاصل از صادرات را درون این حساب بریزید.
4- بازاریابی، یکی از مهم ترین مراحل صادرات کالا
در این مرحله باید بازارهای خارجی مختلف را جستجو کنید و مشتریهای خود را پیدا کنید و به سمت خود جذب کنید. میتوانید با خریدارهای خارجی مذاکره کنید، اطلاعات و آمار رسمی مرتبط را به دست آورید، در نمایشگاههای بینالمللی حاضر شوید و اقدامات دیگر را برای بازاریابی کالای صادراتی خود انجام دهید
5- صدور پیش فاکتور
برای این که با مشتری با نوع و کیفیت کالا و خدمات و همچنین فروشنده کالا آشنا شود، صادرکننده باید پیشفاکتوری را که شامل اطلاعات صادرکننده، شرکت، کالا و اطلاعات دیگر است، ارسال کند.
6- بسته بندی و آماده سازی کالا، یکی از حساس ترین مراحل صادرات کالا
بستهبندی یکی مهمترین مراحل صادرات کالاست و باید با دقت انجام شود. بستهبندی کالا باید بر اساس سلیقه و نیازهای مشتریهای هدف در کشور مقصد انجام بگیرد. یک بستهبندی نامناسب میتواند یک کالای با کیفیت را از چشم مشتریها دور نگه دارد.
7- تعیین بهای گمرکی کالا
در این مرحله از صاردات کالا ، همه هزینههای متعلق به کالای صادراتی محاسبه میشود. پس باید خودتان را برای پرداخت هزینههای این چنینی نیز آماده کنید.
بیشتر بخوانید: « ترخیص کالا از گمرک چیست : مراحل و مدارک مورد نیاز »
8- دریافت مجوز صادرات کالا
به کاغذبازیهای اداری خوش آمدید! در این مرحله از صادرات کالا باید مجوزهای صادرات کالا را از نهادهای مربوطه دریافت کنید نهادهایی مانند وزرات صمت، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد برخی از این نهادها هستند.
9- اظهار کالای صادراتی به گمرک
پس از دریافت مجوزهای صادراتی مورد نیاز باید کالای صادراتی خود را به گمرک اظهار کنید. به این صورت که کالای صادراتی مورد نظر خود را به همراه مدارک مورد نیاز به گمرک میبرید و اظهارنامه صادراتی خود را از گمرک دریافت میکنید.
10- بیمه کردن کالا
در بحبوحه حمل بار صادراتی خود به گمرک و تعیین تکلیف اظهارنامه صادراتی، باید کالای صادراتی خود را بر اساس ضوابط بینالمللی بیمه کنید.
11- اخذ گواهی بازرسی
در یازدهمین مرحله از مراحل صادرات کالا باید به دریافت گواهی بازرسی اقدام کنید. برای دریافت این گواهی، دو طرف فروشنده و خریدار با یکی از موسسههای بازرسی که معمولا بینالمللی هستند، قراردادی را امضا میکنند تا گواهی بازرسی مورد نیاز برای این مرحله از صادرات را دریافت کنند.
12- دریافت گواهی مبدا و صدور فاکتور فروش
در دوازدهمین گام از مراحل صادرات کالا ، فاکتور فروش مبدا به وسیله صادرکننده کالا صادر میشود این فاکتور فروش باید به تایید اتاق بازرگانی برسد. اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدا، بارنامه حمل دو پروانه گمرکی کالا را صادر میکند. برای اینکه در مورد اتاق بازرگانی اطلاعاتی به دست آورید و ارتباط آن را با صادرات متوجه شوید، میتوانید مقاله « اتاق بازرگانی چیست و ارتباط اتاق بازرگانی ایران با صادرات چگونه است؟ » را مطالعه کنید.
13- صدور کالا
آخرین گام مراحل صادرات کالا، صدور کالا و رسیدن کالا به دست مشتریهای هدف است. در این مرحله، شرکت حمل و نقل، جواز خروج از گمرک را از صادرکننده کالا دریافت میکند، کالا را بارگیری میکند و به سوی کشور مقصد رهسپار میکند! تبریک! کالای شما صادر شد!
نتیجهگیری
نظرتان در مورد مراحل صادرات کالا چیست؟ آیا میتوانید این مراحل را به خوبی طی کنید و یک کالای ایرانی را به دست مشتریهای خارجی برسانید؟ اگر این مراحل را طاقتفرسا و خارج از حوصله خود میبینید، میتوانید بخشی از مراحل صادرات کالای خود را به یک شرکت مدیرت صادرات بسپارید و از بسیاری از دردسرهای صادرات کالا به دور بمانید! شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران یکی از همین شرکتهاست که میتوانید با کمک این شرکت، فرایند صادرات را برای خودتان ساده کنید.