بلاگ

ترخیص کالا از گمرک چیست : مراحل و مدارک مورد نیاز

ترخیص کالا از گمرک چیست ؟ + مراحل ترخیص کالا از گمرک

می‌خواهید وارد واردات کالا شوید یا این که محموله‌ای را در گمرک دارید که قصد ترخیص آن را از گمرک دارید. این حدس من در مورد شماست. حتی اگر حدس من در مورد شما نادرست باشد، دلیل نمی‌شود که این مقاله برای شما مفید نباشد. با مطالعه این مقاله اطلاعاتی را در مورد ترخیص کالا از گمرک به دست می‌آورید و با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا می‌شوید. پس با مانا شهد همراه باشید.

ترخیص کالا از گمرگ چیست ؟

ترخیص کالا از گمرگ، کلیه اقداماتی است که برای آزاد کردن کالاهای وارداتی یا صادراتی خود از گمرک انجام می‌دهید. اقدام به آزادسازی یا ترخیص‌کالا از گمرک معمولا توسط صاحبان کالاها یا نماینده‌های قانونی مالکان انجام می‌شود.

برای این که بتوانید به آسانی و بدون دردسر کالاهای خود را از گمرک ترخیص کنید باید با قوانین و مقررات جابه‌جایی کالاهای وارداتی یا نحوه انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنایی داشته باشید. ممکن است به عنوان یک واردکننده کالا، مشغله‌های زیادی داشته باشید و یا حوصله طی کردن مراحل مختلف ترخیص کالا از گمرک را نداشته باشید. در این صورت سپردن این کار به شرکت‌های واردات یا صادرات که با امور گمرکی و ترخیص کالا آشنایی دارند، تمرکزتان را روی بخش‌های دیگر تجارت خود بگذارید.

بیشتر بخوانید: « روش غیر مستقیم صادرات کالا و مزایا و معایب آن »

مدارک لازم برای ترخیص کالا

ترخیص کالا از گمرک چیست ؟ + مراحل ترخیص کالا از گمرک

لیست بلند و بالایی از مدارک وجود دارد که باید برای ترخیص کالای خود از گمرک، آن‌ها را به اداره گمرک ارائه دهید. این مدارک عبارت هستند از:

  • اظهارنامه واردات قطعی
  • رونوشت یا فوتوکپی کارت بازرگانی معتبر
  • بارنامه
  • قبض انبار
  • ترخیصیه
  • گواهی مبدا
  • فاکتور خرید
  • پروفورما یا پیش فاکتور
  • اعلامیه تامی ارز یا نامه برات
  • مجوز ثبت سفارش
  • بیمه‌نامه
  • پروانه بهره‌برداری
  • لیست عدل‌بندی
  • بروشور یا کاتالوگ
  • وکالت‌نامه رسمی/ کارت حق العمکاری
  • پروانه صادراتی
  • و مجوزهای قانونی و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، مانند گواهی بهداشت، استاندارد، قرنطینه نباتی و غیره

شاید این مقاله هم برایتان جذاب باشد: « صادرکننده های نمونه سال 99 را بشناسید »

مراحل ترخیص کالا از گمرک

اما برای ترخیص‌کالا از گمرک باید چه مراحلی را طی کنید؟ در این بخش از مقاله، به مراحل ترخیص کالا از گمرک اشاره می‌شود تا یک دید کلی نسبت به این مراحل پیدا کنید. اگر این مراحل به نظرتان پیچیده آمد، می‌توانید با شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران تماس بگیرید و از متخصصان مانا شهد برای انجام این مرحله از کسب و کارتان کمک بگیرید.

1- ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه EPL

اولین گام از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، کامل کردن اظهارنامه گمرکی مربوط به کالاهایتان در سامانه EPL و وارد کردن اطلاعات مرتبط با کالا در این سامانه و به صورت آنلاین است.

2- احراز هویت و تعیین مسیر

ترخیص کالا از گمرک چیست ؟ + مراحل ترخیص کالا از گمرک

دایره‌ای تحت عنوان دایره احراز هویت در اداره گمرک، اسناد و مدارک شما را بررسی می‌کند. در صورتی که اسناد شما به تایید این دایره برسد، یک شماره ثبت یا کوتاژ به شما اختصاص داده می‌شود. پس از این که اظهارنامه واردات یا صادرات شما دارای شماره ثبت اختصاصی شد، مهر می‌شود.

3- کنترل کالا       

کنترل کالا در یکی از سه مسیر سبز، زرد و قرمز انجام می‌شود. اگر کالای مورد ترخیص شما در مسیر زرد و قرمز قرار بگیرد، یعنی کالای شما باید توسط کارشناس‌ها و بازرس‌های مربوطه کنترل شود تا با اسنادی که ارائه داده‌اید مقایسه گردد و مطابقت داده شود.

4– گرفتن مجوزهای لازم برای ترخیص کالا

اگر کالای شما به مجوزها، مدارک و یا گواهی‌نامه‌هایی برای آزادسازی نیاز داشته باشد، در این مرحله باید این اسناد توسط شما اخذ شوند. گواهی‌هایی مانند گواهی استاندارد، گواهی بهداشت، گواهی مخابرات، گواهی تجهیزات پزشکی و برخی گواهی‌های دیگر از جمله این اسناد و مدارک هستند.

5- بررسی تعرفه و تطبیق کالا به وسیله کارشناس مربوطه

در این مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، کارشناس‌های مربوطه، سرویس تعرفه گمرکی کالا را بررسی می‌کنند و آن را با اسناد کالا تطبیق می‌دهند. هم‌چنین در این مرحله، کارشناس‌های مجوزهای مرحله قبلی را دوباره نظارت می‌کنند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، اقدام به امضا و تایید آن‌ها می‌کنند.

6- مراجعه به صندوق و صادر شدن سند ترخیص

ترخیص کالا از گمرک چیست ؟ + مراحل ترخیص کالا از گمرک

کم کم داریم به مراحل انتهایی ترخیص کالا نزدیک می‌شویم. پس از این که تایید نهایی برای ترخیص کالا انجام شد، صاحب کالا باید هزینه تعیین شده از جانب گمرک را پرداخت کند. پس از پرداخت این مبلغ، پروانه سبز گمرک باری برای صاحب کالا صادر می‌شود. از این‌جا به بعد، دارنده کالا می‌تواند اقدامات لازم را برای خروج کالایش از گمرک آغاز کند.

7- پرداخت هزینه انبارداری ودریافت اجازه بارگیری

پس از دریافت قبض انبار و سایر مدارک مورد نیاز، مجوز بارگیری از گمرک برای شما صادر می‌شود. پس باید هزینه انبارداری را پرداخت کنید. این هزینه شامل هزینه تخلیه و بارگیری، هزینه بیمه کالا، مدت زمان قرار گرفتن کالا در انبار و هزینه‌های دیگر می‌شود.

8- خارج کردن یا ترخیص کالا از گمرک

پس از طی کردن این 7 مرحله یا 7 خوان! می‌توانید بیجک انبار را از انباردار دریافت کنید. در این مرحله، دوباره محموله شما بررسی می‌شود و سپس لحظه‌ای که منتظرش بودید، فرا می‌رسد و اجازه خروج کالای شما از گمرک داده می‌شود! حالا می‌توانید یک نفس راحت بکشید، البته اگر به نفس نفس نیفتاده باشید!

نتیجه‌گیری

مراحل ترخیص کالا از گمرک پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بسیاری از واردکننده‌ها یا صادرکننده‌های کالا حوصله طی کردن این مراحل و جابه‌جا شدن بین اتاق‌های مختلف اداره گمرک را ندارند. اگر شما هم از طی کردن این مراحل فراری هستید، می‌توانید از شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران کمک بگیرید و این مراحل ترخیص کالا از گمرک را به این شرکت بسپارید.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *