بلاگ

کارت بازرگانی چیست و انواع کارت بازرگانی کدام است؟

کارت بازرگانی چیست و انواع کارت بازرگانی کدام است؟

می‌خواهید پا در وادی صادرات و واردات بگذارید و دنبال راه و چاه وررود به دنیا هستید؟! نیازی نیست که کسی پیشگو باشد تا به این موضوع پی ببرد. یکی از اولین مدارکی که برای صادرات و واردات کالا نیاز است، کارت بازرگانی است. اما اصلا کارت بازرگانی چیست ؟ انواع کارت بازرگانی کدام است و شرایط دریافت کارت بازرگانی چیست ؟ این‌ها سوالاتی است که با مطالعه این مقاله پاسخ‌های آن‌ها را دریافت می‌کنید. پس از آن که این مقاله را مطالعه کردید و با زیر و بم کارت‌های بازرگانی آشنا شدید، یک پیشنهاد برای ورود به دنیای صادرات به شما ارائه می‌شود! پس همراه مانا شهد باشید.

کارت بازرگانی چیست ؟

ممکن است جسته و گریخته در مورد کارت بازرگانی و موارد استفاده این کارت شنیده باشید. اما شاید ندانید دقیقا کارت بازرگانی چیست . کارت بازرگانی نوعی شناسنامه تجاری است که به فعالیت‌های تجاری، وجه رسمی و قانونی می‌دهد. دارند‌ه‌های کارت بازرگانی معمولا تجارت‌کننده‌ها، صادرکننده‌ها، تولیدکننده‌ها و فعالان اقتصادی هستند که فعالیت و سابقه آن‌ها برای نهادهای مرتبط محرز شده است.

کارت بازرگانی مجوزی برای انجام فعالیت تجاری این گروه‌هاست. در واقع این صاحبان کسب و کار بدون دریافت کارت بازرگانی نمی‌توانند فعالیت تجاری داشته باشند و فعالیت‌های تجاری آن‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید قانونی کار کنید، چاره‌ای جز دریافت کارت بازرگانی ندارید!

بیشتر بخوانید: « روش مستقیم صادرات کالا و مزایای این روش صادرات »

انواع کارت بازرگانی

انواع کارت بازرگانی چیست

دسته‌بندی کارت‌های بازرگانی می‌تواند بر دو اساس صورت پذیرد. یکی بر اساس نوع فعالیت تجاری که دارنده کارت می‌تواند داشته باشد و دیگری بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن کارت بازرگانی. در ادامه به انواع کارت بازرگانی بر اساس نوع فعالیت قابل انجام با کارت اشاره می‌شود.

کارت بازرگانی تجاری

رایج‌ترین کارت بازرگانی، کارت بازرگانی تجاری است. اگر بتوانید این نوع کارت بازرگانی را دریافت کنید، می‌توانید فعالیت‌هایی مانند صادرات و واردات کالا، ترخیص کالا و انجام امور مربوط به گمرک، ثبت سفارش و مواردی به این صورت را انجام دهید.

کارت‌بازرگانی تولیدی و صنعتی

اگر صاحب واحدهای صنعتی و تولیدی هستید و نیاز به وارد کردن موارد اولیه برای تولید دارید و هم‌چنین قصد دارید که محصولات تولیدی‌تان را به صورت مستقل صادر کنید، اقدام به دریافت این کارت بازرگانی کنید. توجه داشته باشید که شرایط دریافت کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی با شرایط دریافت کارت‌بازرگانی تجاری متفاوت است.

کارت‌بازرگانی موردی

انواع کارت بازرگانی

یکی دیگر از انواع کارت های بازرگانی ، کارت بازرگانی موردی است. اگر می‌خواهید برای اولین و آخرین بار اقدام به انجام فعالیت‌های تجاری و ترخیص کالا کنید، این نوع کارت بازرگانی مناسب شماست. کارت بازرگانی موردی در واقع کارت بازرگانی یکبار مصرف است که پس از انجام یک فعالیت تجاری ارزش خود را از دست می‌دهد.

کارت‌بازرگانی خدماتی

این نوع کارت بازرگانی مانند کارت بازرگانی صنعتی و تولیدی است. با این تفاوت که زمینه فعالیتی که به واسطه آن فعالیت، این کارت را دریافت می‌کنید، متفاوت است. اگر برای انجام فعالیت‌های خدماتی خود که دارای مجوز هستند، نیاز به واردات مواد اولیه دارید، می‌توانید این نوع کارت بازرگانی را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: « شرکت مدیریت صادرات یا EMC چه شرکت هایی هستند؟ »

کارت بازرگانی شرکت‌های تعاونی

کارت بازرگانی چیست - دریافت کارت بازرگانی

همان‌طور که از نام این نوع کارت‌های بازرگانی مشخص است، شرکت‌های تعاونی می‌توانند برای انجام فعالیت‌های تجاری خود اقدام به دریافت این کارت بکنند. شرکت‌های تعاونی برای دریافت این نوع کارت بازرگانی می‌توانند از طریق اتاق‌های تعاون در سراسر کشور دست به کار شوند.

انواع کارت‌ های بازرگانی بر اساس شخصیت های حقیقی و حقوقی

همان‌طور که اشاره شد، دسته‌بندی دیگری برای کارت‌های بازرگانی وجود دارد که بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن دریافت ‌کننده‌های کارت بازرگانی ایجاد شده است. در ادامه در مورد این تقسیم‌بندی توضیحاتی ارائه می‌شود.

کارت‌بازرگانی اشخاص حقیقی

منظور از اشخاص حقیقی افرادی هستند که به صورت شخصی و برای خودشان به اخذ کارت بازرگانی اقدام می‌کنند و مشغول انجام فعالیت‌های تجاری می‌شوند. اگر می‌خواهید برای خودتان کارت بازرگانی دریافت کنید و دست به فعالیت‌های تجاری بزنید، می‌توانید دریافت کارت‌بازرگانی اشخاص حقیقی اقدام کنید.

کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

اشخاص حقیقی مانند شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و یا موسسات و نهادهای مرتب دیگر می‌توانند برای انجام فعالیت‌های تجاری خود از کارت بازرگانی اشخاص حقوقی استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

برای دریافت کارت بازرگانی باید ببینید که متعلق به کدام دسته از فعالان تجاری هستید و با چه نیتی قصد دریافت کارت بازرگانی را دارید. باید با توجه به دسته‌بندی‌ که در ان قرار می‌گیرید، به دریافت متناسب‌ترین کارت بازرگانی با نوع فعالیت تجاری خود اقدام کنید.

و اما پیشنهادی که در ابتدای مقاله قولش را داده بودیم! اگر قصدتان از دریافت کارت بازرگانی، اقدام به صادرات کالاست، می‌توانید به جای این که خود را کاملا درگیر امور صادرات بکنید، بخشی از کار را به شرکت‌های مدیریت صادرات واگذار کنید. می‌توانید شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران را برای مدیریت صادرات خود انتخاب کنید و بتوانید خود را روی بخش‌های دیگر تجارت هم متمرکز کنید.

شرکت مدیریت صادرات مانا شهد امیران با هدف توسعه کسب و کار و معرفی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای بین المللی، حفظ رابطه بلند مدت بین تولیدکننده‌ها و مصرف کننده‌های نهایی خارجی و پایداری و ماندگاری تولیدکننده‌ها در بازارهای هدف، با بهره گیری از دانش تخصصی روز و متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی قدم در راه گذاشته است.

برای همکاری با مانا شهد همین حالا تماس بگیرید!

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *